neděle 4. ledna 2015

Otakar A. Funda - ateistický teolog.

http://www.literarky.cz/civilizace/89-civilizace/18968-kocovina-z-kesanske-civilizace

Biografie OAF

Úryvky:

Dokud prý člověk měl v Bohu záruku posledního smyslu, měl pevnou půdu pod nohama. Rozklad prý nastal ztrátou víry v Boha, a tím i ztrátou zakotvení lidského života v jistotě posledního smyslu. Ztráta garance posledního smyslu prý vyústila v sekularizovaném světě v mravní indiferenci, lhostejnost a egoismus bez zábran.

V Bibli, ať již ve Starém či v Novém zákoně, Bůh zcela evidentně jedná. Hovoří s člověkem, zasahuje masivně do dějin svého lidu a posléze i celého světa, trestá ranami bezbožníky, vysvobozuje ty, kteří v něho věří, uzdravuje nemocné, křísí mrtvé. Člověk mimobiblického světa však má celodějinnou zkušenost, že žádný Bůh takto nepromlouvá, nejedená, nezasahuje.
Zkušenost dějin bez nadpřirozených zásahů, to je myslím nejhlubší důvod ztráty víry.

Přes všechna pozitiva křesťanské tradice v dějinách Evropy, přes všechny křesťanské pozitivní vklady do ustavení evropské civilizace, cítí se nutně současný člověk otřesen a podveden, že celá křesťanská civilizace stála na mýtu o neskutečném.

Ateismus je určitý druh přesvědčení, důvodného přesvědčení, založeného na zjištění, že představa božstva, Boha prodělala v dějinách veliký vývoj, prošla mnoha proměnami. Byl to člověk, který do této rétorické figury – božstvo, bohové, Bůh – nažíval v různých dobách a v různých kulturních a společenských kontextech různé obsahy. Od božstva přírodních cyklů a plodnosti, přes Boha kmenového válečníka, až po představu univerzálního Boha pravdy a milosrdenství. Jestliže tedy člověk proměňoval náplň představy Boha, je nasnadě, že ji i vytvořil…

Když moderní a postmoderní člověk zjistil, že není žádná poslední garance smyslu, že otázka po posledním smyslu je bezpředmětná, nedokázal se ve své masové většině chopit možnosti, kterou nabízí humanistická ateistická filozofie, že totiž smysl není nikde daleko a vysoko, ale že my svým jednáním, svým rozhodnutím, svými postoji dáváme význam určité chvíli, že jsme to my, kteří vykupujeme každý přítomný okamžik do smyslu, naplňujeme jej, nebo také nenaplňujeme, určitým smyslem. Tedy, že jsme to my lidé, kteří vytváříme to, co v určité tradici jmenujeme smyslem.

K významu křesťanství a k možnostem jeho další existence
Antický humanismus dospěl ke ctnosti uměřené slušnosti, nikoli ale k programové lásce k bližnímu jako k životnímu poslání. Láska k bližnímu jako životní program, to je křesťanská podoba humanity.

Důsledná demytologizace představy Boha, tedy ateistická varianta křesťanství. Přiznání, že Bůh je jeden z nejimpozantnějších lidských výtvorů, do něhož člověk nažívá nejhlubší dimenze lidství a velikou naději lepšího světa. Takový Bůh není mrtev. 

pátek 24. října 2014

Zářivý krystal / Bohumil Kubišta a české umění / 1905 2013 / Průniky / Střety / Přesahy. Výstava v Ostravě, 2014

Malíř krátkého života, který ukončila španělská chřipka, života z velké části naplněného vojenskou službou a válkou. Malíř, který vybočoval a nectil autority, který hledal sám. Dokázal rozvíjet tehdejší evrospké proudy a vlivy. Posunul české malířství do špice evropského uměleckého dění a sám ovlivnil řadu následníků, což výstava nápaditě obsáhla.

Výstava je hlídána celou armádou pozorných pracovnic, fotit je přísně zakázáno a ostřížům nic neunikne. Tak jen skromný úlovek doplněný downloady ze sítě.




Kubišta, Pierot, 1911

Procházka Antonín, Dáma s Vějířem, 1911


Alois Wachsman


Zbyšek Sion

Kubišta, Fakir Taming Snakes

Kubista, Polibek smrti


Kubista, Svaty Sebastian

Kubista, Meditace

Kubišta, Autoportrét

Kubišta, Koupání žen

Kubišta, Vražda

Kubišta, Zátiší s lebkou, 1912

Kubišta, Hypnotizér, 1912

Kubišta, Autoportrét, 1910

Kubišta, Hráči, 1909


Kubišta, Kavárna, 1910

Kubišta, Epileptická žena, 1912

Zdeněk Rykr, Podobizna muže, 1920

Vincenc Beneš, Idyla, 1910

Emil Filla, Diváci, 1912

Antonín Procházka, Prométeus



pondělí 18. srpna 2014

Sírovec žlutý - laetiporus sulphureus


11. srpna 2014, Pivoň, Český Les, pařez asi lipový.

Sírovec žlutý - laetiporus sulphureus

Sírovec žlutý - laetiporus sulphureus




sobota 23. února 2013

Alta Badia, 2013

16.2.2013 až 23,2.2013
Bydlení: Andy Ciasa za 392,- E (Andreina)
Skipass jen Alta Badia za 234,-E,
(Dolomiti Superski byl za 254,-E)

Dlouhá cesta 582 km, ale časté zácpy, celkem 8 a půl hodiny čistý čas cesty. Zpět přes Lanshut 556 km, též 8 a půl hodiny.
Nákup sýrů před nájezdem na dálnici u Bressanson.


Person:
Adulto M
Your ID:
J2H101UW-9Q0-S51


POS/Serial:
87/82637


Ski pass:
6 Giorni
Pool:
03 Alta Badia +

Actual season till yestersday

Nr. lifts:
198
Height difference:
56.982
Estimated slope km:
299
Different lift:
36
Repetitiveness:
5,50

neděle 13. ledna 2013

Pasecká lípa

Lípa velkolistá (Tilia platyphyllos)

Obvod kmene: 417 cm
Výška stromu: 26,5 m
Poloha: 50°8'31.521"N; 12°40'17.189"E, 715 m n.m.

Pěkně rostlá lípa v místě zaniklé obce Paseka při cestě z Lobzů do Březové, nedaleko rozcestí označeného v mapě jako Lobezská slinice. Vyhlášena památným stromem v roce 2008.



Pasecká lípa, lípa velkolistá - Tilia platyphyllos


http://drusop.nature.cz/ost/chrobjekty/pstromy/index.php?frame&SHOW_ONE=1&ID=13005