neděle 6. listopadu 2011

Madrid, 26.10. až 30.10.2011

Let:
Objednáno přes společnost INVIA.
Lufthansa, jedna zpáteční letenka 4669,-
Tam: Praha 12:50 - Mnichov 13:40, nakonec velké zpoždění, piloti uvízli v zácpě na silnici, na přestup 25 min., za pomoci čekající letušky zvládnuto. Mnichov 14:40 - Madrid Barajas 17:20.
Zpět: Madrid B 12:20 - Mnichov 14:55; 15:40 - Praha 16:35. Na mnichovském letišti (samá Lufthansa) možnost káva čaj zdarma.
Parkování se společností PARKIA zdarma - areál bývalého Prioru při sjezdu směr Praha Dejvice, odbočka u Šestky. Doprava na letiště dodávkou. Vše zdarma v ceně letenky.
Ubytování:  4 noci 298,- E, 69,- E na noc pro 2, po internetu, Hostal Oriente na začátku via Arenal vedle lekárny, nedaleko náměstí Isabely II (Teatro Real), k dispozici počítač v 2. patře 15 min internetu zdarma. Malé, vyhovující, čisté, každý den úklid. Platba kartou na místě.
Metro: na 5 dní 19,- E, 483,- Kč, vyplatí se, bez starostí, výborné, dobrá orientace, ale byl jsem okraden
Vstup: Prado + Thyssen + Reigna Sofia - pro jednoho 15,80 E - 401,-Kč, sv. František 3,-E, botanická zahrada 2,50 E.

pondělí 26. září 2011

Win win, Thomas McCarthy, 2011

Nezávislý americký film z festivalu Sundance, ale příběh k Holywoodu daleko nemá. Živořící advokát Mike (Paul Giamatti) se ujme slušně placeného opatrovnictví do demence upadajícího, ale bohatého Lea, kterého dá však do dědečkárny. Mike jako hobby trénuje kluky v zápase. Objeví se Leův vnuk Kyle, jehož matka se léčí z dorgové závislosti v ústavu, a Mike ho pod talkem událostí začlení do rodiny. Kyle je sice ze sociálně problémové rodiny a kdysi šlápal vedle, ale shodou okolností je trénovaný, disciplinovaný, slušný a talentovaný zápasník, který pozvedne celé Mikovo mužstvo. Sám má na vítězství na oblastní úrovni. Po překonání počátečních peripetií je vyladěná idyla narušena vstupem vypočítavé matky závislačky. Kyle i Mikova manželka se zklame, když vyjde na povrch Mikův podvod s Leem. Ale nakonec Mike vybojuje zápas o Kyla s jeho matkou i za tu cenu, že mu zůstane na starost lehce dementní, ale klidný děda, který se z dědečkárny vrátí domů, peníze za opatrovnictví posílá Kylově matce a místo advokáta skončí jako barman. Získá skoro syna, talentovaného zápasníka (sám má 2 holky) a vytvoří mu rodinu. Strategie win win, všichni vyhrávají, i když něco zaplatí. Takže trochu uhozené, ale hezky vyprávěné a výborně zahrané, až na Kylovu matku (příliš hezká a nepřesvědčivá tvářička).

Kus filmu jsem přemýšlel, odkud znám advokátku Kylovy matky (Margo Martindale) - dle filmografie z Dextra, ale stejně se mi moc nerozsvítilo (archivářka, co mu dávala spisy?).

"Americká „nezávislá“ kinematografie je v našich končinách velice populární. Přináší s sebou příslib výjimečného filmového zážitku oproštěného od žánrových klišé a neblahých komerčních vlivů (jako jsou speciální efekty a zbytečně hezcí herci, odpoutávající pozornost od skutečných hodnot), silný příběh, zkrátka ideální a vyhledávaná duševní potrava pro intelektuály nižší střední třídy, chudé studenty, osvícené důchodce a vůbec pro všechny, kteří si zakládají na tom, jak jsou nezávislí a za každou cenu mimo mainstream. Postupem času ale i nezávislá tvorba působí usedle a očekávatelně…nebo to dělá ten Giamatti??" Michaela Benešovská

sobota 24. září 2011

Obhájce, The Lincoln Lowyer, Brad Furman, 2011

Je řada dobrých filmů o právnících, ale tenhle se mi zdál hodně dobrý - poutavá a srozumitelná zápletka, jiskra, spád, zábavné momenty (např. motorkáři, černý řidič osobního Lincolnu) i trochu morální dilemata a posuny (od: "nejvíce se bojím nevinného klienta, tomu mohu ublížit" až k: "nejvíce se bojím čistého zla v klientovi, kterého dle kodexu musím hájit a nesmím mu škodit"), přitom i triky a v zájmu prosazení dobra i nečistá hra. Sympatický a nejednoznačný typ holywoodského hrdiny - chytrý, místy práskaný rutinér, který v tom umí chodit a nestydí se i za menší podvůdek, který přinese pár stovek dolarů, briskní právník a samozřejmě řečník, sklon k rychlé jízdě, alkoholu, vazba na podsvětí, morální sváry v nitru, rozvedený, ale svým způsobem stále milující svoji bývalou ženu a dceru - Matthew McConaughey. Ale i celá galerie dobrých vedlejších postav.

Zda to má na Philadephii, to nevím, ale možná se to tomu blíží. Určitě mě to potěšilo. Slibný režisér??

sobota 30. července 2011

Jádro věci, Graham Green, 1948 (The Heart of the Matter)

"Zoufalství je cena, kterou se platí za to, když si člověk stanoví nemožný cíl. Je to prý neodpustitelný hřích, ale je to hřích, jehož se zkažený nebo zlý člověk nikdy nedopouští. Ten má vždycky naději. Ten nikdy nedospěje k onomu bodu mrazu, kdy člověk ví, že načisto ztroskotal. Jenom člověk dobré vůle nosí vždy ve svém srdci tuto schopnost věčného zatracení."

"...žádný člověk nemůže druhému člověku skutečně rozumět a nikdo nemůže tomu druhému zařizovat jeho štěstí."

"Nevěřím nikomu, kdo říká miluji, miluji, miluji. Znamená to sebe, sebe, sebe."

"My všichni padáme a ruka pádem chřadne -
padoucí nemoci se nikdo neubrání.
A přesto vždy je Někdo, jehož něžnou dlaní
ten všeobecný pád se nikdy nepropadne."

Major Scobie je poctivý policista v africké kolonii a žije poctivý život katolíka. Jeho těžko dosažitelným cílem je zajistit štěstí své společností trochu vysmívané a přehlížené ženě Luise, která mu porodila dceru a také nesla břímě jejího úmrtí, když on při tom vždy chyběl. Aby splnil její sen o odjezdu do Jižní Afriky, zadluží se u falešného přítele zapleteného do pašování diamantů, Syřana Yusefa. Při záchraně trosečníků pozná mladou dívku Helenu Roltovou, jejíž novomanžel při neštěstí zahynul a zamiluje se. Začíná žít dvojí život v nevěře i dvojí život zneužívaného dlužníka. Krize vrcholí, když se drbnami informovaná manželka vrátí. Aby muže usvědčila či přiměla k očistě, nutí ho k svátosti přijímání těla božího. Pokud ji Scobie neočištěný ze svých hříchů zpovědí přijme, dojde věčného zatracení. Než by ublížil Heleně či Luise, volí Scobie cestu zatracení. Rozchází se s bohem, ale ani jeho nechce dál urážet svými hříchy a nakonec v zoufalství volí cestu pro katolíka nejnepřijatelnější. Jaký protipól úlisného medoústého podvodníka a zločince Yusefa.

O čem? Pokud se muž spravedlivý, který nechce ublížit, vydá po nakloněné ploše, pád je neodvratný.

O rozporech víry, kdy církevní učení stanovuje pravidla, která zatracují, ale co boží milosrdenství, co o něm víme? Odpověď je snad v ústech pátera Ranka: "...myslíte, že je snad Bůh zatrpklejší než nějaká ženská?"

Jinde páter: "znám jenom nedůležité věci,...myslím hříchy. K nám nikdo nepřijde a nezpovídá se ze svých ctností."  "...takto pochybil...,ale řekl bych, podle toho, jak jsem ho znal já, že skutečně Boha miloval."

čtvrtek 30. června 2011

Hohe Tauern, Keeskogel, Grossvenediger, červen 2011

24.6.2011
Přesto, že večer předcházela vydařená degustace vín ze Chateau Lednice, vyjíždíme v 8 hodin, na parkovišti v Krimml jsme ve 13:30 a kolem 14. hodiny vyrážíme nahoru podél vodopádů (vstupné 2,5 E na osobu). Zataženo s modrými dírami, vlhko, teplota asi 11 st. s výškou stále ubývá. Na nějakém almu (asi Holzalm, 1560 m) čekáme marně na horský autobus. Nakonec jdeme rezignovaně dál. Jednu zatáčku před Krimmler Tauernhaus nás nabere policista, který vede na Warnsdorferhütte výcvik horských policajtů a doveze nás až na konec údolí, čímž nám ušetří skoro 2 hodiny cesty. Pak stoupáme asi 500 výškových metrů k Warnsdorferhütte v řídké mlze a drobném mrholení. Na dolních svazích kvete záplava azalek. Docházíme po asi 1 a 1/4 hodině kolem 18:45 na chatu. Vítají nás příjemné usměvavé dcerečky, které mluví hezky anglicky. Odlehčujeme batohům konzumací vlastních potravin a zapíjíme to kvasnicovým ležákem. Noc pro členy za 8 E, Káťa jako mladičká dokonce jen za 6 E.

25.6.2011
Procházka po ledovci
Vycházíme kolem 7:30, teplota kolem nuly, v horních partiích čerstvý poprašek a vrstvička sněhu. Stoupáme k ledovci a odbočujeme na Gamsspitzl (2888 m), nejsme si moc jistí cestou, nakonec dolézáme ke kříži. Po krátké zastávce sestupujeme do sedla, které je od vrcholu více západně. Pak se procházíme po ledovci směrem k Maurer Törl. Je mlha, vrcholy i sedlo zahalené v mracích, orientace je obtížná, nejsou stopy. Postupujeme příliš vysoko pod hřebenem, obcházíme trhliny, vidíme spadlou čerstvou sněhovo-kamennou lavinku, nakonec to obracíme. Káťa se alespoň cvičí na mačkách.

Přechod údolí v r. 1997
 Sestupujeme tedy dolů ledovcem na údolní stopu směrem ke Kürsingerhütte (dále KH), cesta odbočuje doleva na skalní pilíř v místech, než se ledovec začne lámat do údolí. V protisvahu přes mlhu občas zahlédneme Kürsingerhütte, zdá se vysoko na srázné stěně. Pohled do údolí mě překvapí. Pamatuji si, jak jsme v roce 1997 přecházeli s Milenou údolní ledovec, překračovali trhliny, nabírali ledovcovou vodu mezi kameny. Teď končí ledovec nad údolím, které je vyplněno jezerem, ze kterého vytéká přemostěná bystřina. Sestup je dobře zabezpečen lany i kramlemi.

Porovnání 1997/2001

Ke KH stoupá ferrata též zabezpečená velkým počtem kramlí a lanem, které je na některých místech napnuté pro mě příliš nízko. Rychle získáváme ztracenou výšku a výstup k chatě je rychlejší než čekáme po pohledu z protějšího svahu. U chaty je +2 st., vlhkost 87 %, tlakoměr je rozbitý, ale předpověď je dobrá, má být slunečno. Po příchodu na KH se dozvídáme, že volali z Warnsdorferhütte, že tam našli naše klíče od auta, které zřejmě vypadly z kapsy batohu. Telefonicky domluváme, aby nám necahli klíče v Krimml na benzínové stanici. Dáváme pivo a Bergsteigeressen za 7 E - čočku se zeleninou, rajčaty a párkem. Noc 8 E., Spíme na velké ložnici spolu s dalšími 3 Čechy, ale zpočátku se moc nekamarádíme. Těšíme se na zítřejší sluníčko.

26.6.2011

Sestup z Keeskogel
Ráno se budíme do absolutního mléka, není vidět ani skalku. Ještě před probuzením ostatních přemýšlím o dalším plánu. Spolunocležníky z Čech vede chlapík středního věku z Rumburka (Vybíral, člen ČHS, leze, horská cyklistika). Chtěli jít dnes nahoru, zítra již nemají rezervu. Zůstáváme všichni zalezlí, čekáme, pospáváme, přemýšlíme, mléko trvá. Pokud dnes nepřejdeme na Prager Hütte, tak se již do úterý nedostaneme dolů. Tím pádem musíme změnit plán. Prioritou je výstup na GV, ne přechod. KOlem poledne se objevují sem tam díry v mracích. Volíme náhradní tůru na Keeskogel 3291 m. Dle info na internetu je to na 2,5 hodiny výstup, dle ukazatele 3,5 hodiny. Vypadá to jako vycházka nad chatu, ale přeci jen je to přes tři tisíce. Vycházíme ve 12:30, zpočátku normální stoupání po kamenech. Hned za chatou nás nadchne pohled na několik alpských kozorohů, fotíme. Pak se střídají kameny a sněhová políčka a nastupujeme na hřeben s velkými mnohde deskovitými kameny. Hřebínek stále přiostřuje. Postupně už se chytáme i rukama. Potkáváme dva maldíky z Mnichova. Vzdali to pod vrcholem, protože závěrečná partie je strmý sníh a hodně tam fouká a jeden z nich nemá mačky. U posledních kamenů jdeme do maček. Sníh je opravdu strmý, ale částečně se boří, je to docela bezpečné. Káťa je statečná, následuje nás s důvěrou. Závěrečná pasáž je překvapivě krátká a za chvíli se z mlhy vynořuje kříž. Už ani tolik nefouká, přes mraky je cítit sluneční teplo. 2x na moment zahlédneme modro. Cestou zpět se mraky trhají a hřebínek se odhaluje. Volíme sestup po sněhových políčkách, částečně sjíždíme, sbíháme. V jednu chvíli se zabořím po stehno a nemůžu nohu v mačce vytáhnout. Káťa mně nohu vyhrabává, Ondřej to s potěšením fotí.

27.6.2011

Grossvenediger vrchol
V noci nespím asi od tří, k ránu mám pak děsivý surrealistický sen a nemůžu se probrat. Vstáváme v půl šesté, ale trvá nám to dlouho, stále něco zapomínáme. Zjišťuji, že se mi ztratila Ondřejova super-karabina. Vycházíme kolem sedmé hodiny. Je azuro, slunečno, asi 11 st. Zpočátku se mi jde zase nějak těžko, ale rozcházím se. Cesta k ledovci trvá kolem hodiny, nejdříve mírně stoupá, před ledovcem kloužeme dolů po sněhovém políčku a ztrácíme výšku. Ledovcovou říčku přejdeme po vyčnívajících kamenech. Dva Rakušané jsou již navázáni. Kromě nás 5ti nejde nikdo. Navazujeme se, jsem jen v moiře a bavlněném tričku. Do ledovce se pouštíme asi v 8:25. Jasno, modro. Stoupáme po starých stopách co nejvíce vlevo dle rady Čechů, kteří to prozkoumali den předem. Zpočátku drobné praskliny, plochy obnaženého šedomodrého ledu, většinou sníh. Rakušané stoupají strměji vpravo a nakonec se musí vracet do naší stopy. Stoupání není příkré, velké terénní vlny, střídavě povlovné a strmější úseky. Sníh je pevný a boří se minimálně, hlavně ve stopě po sněžnicích to jde dobře. Ondřej vpředu drží velmi rozumné tempo. Asi v polovině obcházíme a přecházíme několik trhlin, jedna je otevřená, zbylé tušíme. Zastavujeme se, slaďour, fotíme převěje na GV. Cesta do sedla na Grossvenedigerscharte je pak strmější, Ondřej už je nedočkavý, až vyhlédneme přes horizont, a šlape, až se začínám zadýchávat. V sedle mezi Malým a Velkým Benátčanem děláme zastávku, je kolem 11:15 , zdravíme Grossglockner, všude hory a hory, včetmě Dolomit, navlékáme další vrstvu, protože dost fouká. Na chvíli zachytíme signál na telefon a posíláme sms. Jinak jsou hory i chaty bez signálu. Rakušané stoupají dost přímo svahem, volíme povlovnější variantu, Ondřej prošlapává, stopa se začíná bořit. Nakonec se napojujeme na stopu Rakušanů a stáčíme se doleva k hřebínku. Hřebínek je pěkný, střechovitý s krásným výhledem, ale není až tak nebezpečný. Nabádáme Káťu, ať dává pozor na každý krok a nezakopne. Docházíme v pohodě, je něco po 12 hodině. Zdravíme se a seznamujeme s Rakušany - Andreas (Andi) Proschek (zkušenější) a Harald Zischka - oba z Vídně. Jsou vzorně navázaní, ověšení prusíky. Fotíme se navzájem i vrcholy kolem. Jíme chleby, je teplo, vítr jen slabý, slunce žhne.

Zdá se, že sestup bude brnkačka že jsme za chvíli dole. Sníh se boří stále víc a pod sedlem nás dobrá nálada trochu opouští, protože se boříme po lýtka a pak po kolena do těžkého sněhu a sestup se zpomaluje. Jdu napřed. V místě trhlin se bořím až po stehno - snad do měkkého sněhu či snad prolamuji sněhový most nad trhlinou?? Vytáhnu nohu a raději se překulím přes záda na břicho. Přitom mi vyklouzne láhev s vodou a beznadějně mizí v údolí. Přes trhliny se raději snažíme jistit. Andi s Haraldem zastavují, zdá se, že čekají až přejdeme trhliny. Dole však přiznávají spíše únavu. Cesta dolů ledovcem je až nečekaně dlouhá. U říčky doplňujeme vodu, dopíjíme se a chvíli odpočíváme. Vybírám si za lože nádherný plochý balvan. Sluníčko a tající sníh rozvodnilo říčku, suchou nohou nelze přejít. Přes cestu k chatě teče několik malých vodopádů. Ani se nám nechce domů. Fotíme kytičky, posedáváme, užíváme přírody. Docházíme snad kolem 18 hodiny, spolu s Rakušany. Celou dobu na pražícím slunci (později se to projeví spáleným dolním rtem, kde se mi udělají puchýře, nemám dýchat s otevřenou pusou :-). Večer dáváme Hefeweizenbier a Bergsteigeressen (je zase čočka s nakrájeným párkem a rajčaty, ale chutná to dobře). Andiho a Haralda nějak nevidíme (až ráno vyměňujeme adresy). Západ slunce nás vytáhne ven na večerní divadlo a zběsilé focení. Nejsme sami. Ondřej si později dává panorama zlatavých vrcholů do záhlaví svého blogu.

28. 7. 2011 Vycházíme asi kolem půl osmé, je slunečno. Ondřej s Káťou makají napřed (že přivezou auto z Krimmlu), já se při sestup plahočím pomalu, koleno bolí, ale sestupuji. Připomínám si a fotím místa, kde měla Milena v roce 1997 nedobrý pocit závrati. Když po asi hodině docházím k lanovce a dělám malou přestávku, objevuje se Andi a za chvíli i Harald. Říkají, že v 9 jede horský autobus až dolů na parkoviště, mají tam auto, slibují, že mě vezmou do Krimmlu pro auto. Platím za autobus 12 E. Ondřeje s Káťou cestou nepotkáváme. Na parkovišti se A + H převlečou, naložíme bágly a kola a O s K potkáváme kus cesty pod parkovištěm (také se kousek svezli, ale mákli si). Dojíždíme k autu, loučení a děkování. Vyzvedáváme klíče od auta na pumpě, doplahočíme se na parkoviště a jedeme směrem Kitzbühl, Salzburg, pak po silnici č 20 směrem na Deggendorf a přes Furt im. Wald a Babylon na Plzeň. O s K stíhají bus v 17 hodin. Cesta do Plzně ale trvala podstatně déle, skoro 7 hodin s jednou malou přestávkou, hlavně začátek se vlekl - do Plzně myslím 440 km.

neděle 8. května 2011

Cyklovýlet, květen 2011

6. 5. 2011 ve 13:10 z domova, Loket po silnici, pak cyklostezka do K. Varů, tam snaha o cyklostezku přes Vary, ale ztrácíme se, zastávka v hospodě v Dubině - výborná, mlýnské kameny, žlaby, Vojkovice, Damice, Krásný Les, Meluzína - dost krušné, ještě nemáme naježděno, z rozcestí směr na Měděněc a odbočkou před H. Halží na Kovářskou. Bydlíme v Avionice: 300,- na osobu a noc + poplatky, celkem 621,- pro dva, snídaně 90,-, po domluvě již v půl deváté, penzion dostavěn, TV na pokoji, lampičky, velmi pěkné, pizza za 90,-, zapečený rendlík výborný a sytý 120,-, Gambrinus, Master. Celkem 73 km.

7. 5. 2011 jedeme směr Chomutov k Přísečnici - před rozcestím stará Švédská lípa, pak nekonečný kopec k farmě větrných elektráren, Výsluní - foto kostela sv. Václava a staré duté třistaleté lípy, pěkně upravený park, západně od Výsluní odbočka přes Třebíšku do údolí Prunéřovského potoka - smíšený les, krásné buky s kořenovými náběhy, 250 let staré prunéřovské smrky (50 m vysoké), dub, rulové skály. Překvapivě přímo k elektrárně Prunéřov - chladicí věže také impozantní, Kadaň - kávička v již známé kavárničce na náměstí vedle bílé věže, výborný citronový řez, Katovská ulička, nejužší u nás, kostel Povýšení sv. Kříže, morový sloup, radniční věž se psem na fasádě (stavitel se jemnoval Hündt), Rokle, Račetice, Vinaře, Mašťov (dětský domov v zámku), Brody - návštěva u Lindsayho, Valeč, Chyše, do Žlutic podél Střely - pokec s cyklisty (jezdí na Vary a přes Měděnec zpět - 160 km), penzion Nad Hradbami - ubytování za 400,- osoba a noc, vybavení prosté, bez TV, bez lampiček, snídaně za 60,- (buď čaj nebo kafe), Gambrinus - 91 km.

8.5.2011 Ze Žlutic na sever, Ratiboř, snaha o Polom, Údrč, ale zabloudili jsme za Ratiboří, Bochov postátní silnici, Německý Chloumek, Javorná - zámek, přes Rybničnou, Pilu, Kolová, Háje - posezení s Vlasáky (Jiříček včera 30tiny), klasicky domů podél Ohře, pivo u Gardnera - 63 km. Celkem 227 km.

pondělí 14. února 2011

Děti jsou v pohodě, The Kids Are All Right, Lisa Cholodenko, 2010

Film výborný námětem, zpracováním i hereckými výkony. Dvě lesbické matky (v životě usazená, ale trochu nervní lékařka Nic a zatím neúspěšná zahradní architektka Jules) vychovávají 18tiletou dceru a 15tiletého syna z umělého oplodnění anonymním dárcem spermatu. Právě dospělá dcera naváže kontakt s biologickým otcem (svobodomyslný majitel restaurace a bioekologického zahradnictví Paul, který jezdí na motorce s spí s mladou nohatou černošskou servírkou). Když Jules začne pro Paula přetvářet zahradu a zjistí, že není až tak přísně homosexuální, začnou se už i tak dost napjaté vztahy dále komplikovat.

Jde především o film, který citlivou, hmatatelnou a uvěřitelnou formou podává obraz několika zásadních životních milníků: krize středního věku, manželské krize, sbližování se s biologickým otcem, milostného románku, snahy o seberealizaci v nerovném vztahu, odchodu dětí z domova, alkoholu jako cestě k úniku...Miroslav Bohm

Přidal bych: soužití dvou homosexuálek v manželství, které se moc nevymyká obvyklému manželskému vzorci, vymezení se dospívajících vůči rodičům, chybění mužského vzoru u 15ti letého syna, nevěru homosexuálky s heterosexuálním partnerem, provalená nevěra před dospívajícími dětmi a dalo by se najít víc.

Zvláštní bylo, že homosexuálky se při erotické hře vzrušovaly gay videem. Nepravděpodobné bylo, že homosexuálka zapadla do heterosexuálního sexu jako rutinérka s až sadistickým prvky. Oba aktéři nevěry byli vůči dospívajícím dětem v takovém vztahu, že nevěra by v takovém případě měla být imperativním tabu. Vztahové problémy byly řešeny americkým "pojďme o tom mluvit" - např nevhodné kamarádství syna: Co ti ten vztah dává? Myslíš, že vedle něho rosteš?
Herecký výkon Annette Beningové byl výborný, stejně mě však herecky zaujala její filmová dcera jednadvacetiletá Mia Wasikowska.

Lisa Cholodenko se režijně podílela na seriálu Six Feet Under (Odpočívej v pokoji).
Snímek byl
natočen za pouhých 24 dní.

neděle 9. ledna 2011

Skleněný pokoj, The Glass Room, Simon Mawer, 2009

Kniha renomovaného anglického spisovatele navržená na prestižní Bookerovu cenu, kniha o českém prostředí a "české" spíše multikulturní Ville Tugendhat alias Landauer. Vychází v roce 2009, kdy na české scéně je cena Knižního klubu udělena knize vietnamské studentky Bílej kůň, žlutej drak (divme se: o problémech rasismu).

Ústředím knihy je Skleněný pokoj, lépe německy Glassraum - skleněný prostor. Uzavřený prostor s dvěma skleněnými částečně zásuvnými stěnami, které jej křehce oddělují od klidu i neklidu venkovního světa, prostor průzračný, naplněný světlem, prostor bílý a slonovinový, naplněný jedinečným nábytkem, velkým kruhovým stolem a půlkruhovou stěnou z makasarského ebenu, pianem Bösendorfer, černým torsem kráčející ženy od Maillola , prostor jemným kontrastem zdůrazněný onyxovou stěnou, v jejíchž tajemných vzorech večerní slunce zapaluje tajemné ohně. "Umělecké dílo, jako je toto vyžaduje, aby i život, který v něm plyne, byl uměleckým dílem.", praví pan architekt. A Viktor Landauer cituje Bretona: "Budu i nadále bydlet ve svém skleněném domě..., kde se mi dříve či později vyjeví, kdo jsem, vyryto diamantem.

Ve skleněném pokoji se pak sbíhají děje, které však nejsou křišťálově čisté

Villa stojí, i ona má svůj vývoj ale relativně pomalý. Je vidět, že autor její historii a proměny bedlivě studoval. Za skleněnými stěnami však proudy dějin rozvíří osudy postav (vzestup Hitlera, Anschluss Rakouska s uprchlíky - včetně Viktorovy tajné lásky Katy Kalmanové, válka, emigrace, pronásledování Židů, bombardování, příchod Rudé armády, socialismus, oteplení šedesátých let a nakonec sametová revoluce - setkávání i rozcházení, lásky a nevěry hlavních postav, ve kterých také planou tajemné ohně jako v onyxové stěně). Hezky vyprávěné, ale nakonec asi očekávané.

Zvláštní je opakovaný motiv lesbických náklonností a lásek, jejichž katalyzátorem je živočišná, bisexuální Hana Hanáková - nejtragičtější postava knihy (rodiče zemřeli v jakýchsi troskách, Hana přežila zraněná, ale nemůže mít děti, nakonec otěhotní s nacistou, který ji pošle do Ravensbrücku, kde porodí, ale dítě ji vezmou, muž projde Terezínem a skončí v Osvětimi), přesto je plná života a milující. V mládí se nechala fotografovat Drtikolem a malovat Tamarou de Lempickou, s níž měla milostný vztah.
Zajímavé je též líčení práce antropologického či biologického výzkumného ústavu, zaměřeného na zjišťování odchylek ras, který ve vile sídlí.

Dojmy:
- dlouho jsem se nemohl zbavit pocitu, že román píše žena,
- úvod návratu slepé Liesel do vily strhne hned na prvních stránkách, pak však děj trochu ochabne, tyhle momenty se střídají i dál,
- spoustu čichových vjemů jako u Murakamiho, podobně i hudba má své místo

Citát: "A závěrka fotografova přístroje opakovaně vydává mechanický zvuk, otevírá se a zavírá a posílá prchavé obrazy přítomnosti do světelné propusti minulosti."

sobota 8. ledna 2011

Byl jsem při tom, Being There, Hal Ashby, 1979

Starší, ale stále výborný film s Peterem Sellersem a Shirley MacLain. Slaboduchý zahradník, který do svého velmi zralého věku nevyšel z domu, se ocitne ve světě magnátů, v blízkosti presidenta, ve světě agentů CIA a FBI a se svou prostotou vypráví o zahradě. Jeho "moudrosti" jsou chápány okolím jako podobenství a nabývají nepředvídatelných významů. Absurditu filmu podtrhne závěrečná scéna, kdy Zahradník odchází přes jezero jako Bůh.

P.S. je naprosto skvělý, přesně drží hranici mezi slušným prosťáčkem a domnělým filosofem.

Film je adaptací knihy Jerzy Kosinskiho.

Při titulcích běží "záběry z natáčení jedné scény filmu". "Peter Sellers byl za svou roli nominován na Oscara. Mnoho lidí tvrdilo, že Sellers prohrál kvůli scéně, která je ukázána při závěrečných titulcích. Sellers sám k ní řekl, že „přerušila kouzlo celého filmu“."

Role Benjamina Randa (nemocného a umírajícího bohatce, podnikatel a poradce presidenta - Melvyn Douglas) byla nabídnuta Laurence Olivierovi, ten to však odmítl s tím, že nechce hrát ve filmu, kde musí Shirley MacLaine onanovat. Masturbační scéna Shirley MacLaine byla natočena naposedmnácté."

pondělí 3. ledna 2011

Kvílení, Howl, Rob Epstein, Jeffrey Friedman, 2010

Koláž několika filmových obrazů:

-soudní proces z roku 1957 s vydavatelem Lawrencem Ferlinghettim, ve kterém je Kvílní souzeno za obscénitu, vulgaritu, zřejmě i neamerickost a otevřené líčení homosexuality a užívání drog, závěrečná řeč soudce by se měla stát obsahem čítenek

- první veřejné autorské čtení básně v Six Gallery v říjnu roku 1955

- pasáže "animovaného ztvárnění básně od Ginsbergova spolupracovníka Erica Drookera podmalované melancholickou jazzovou hudbou Cartera Burwella", autorské čtení básně je působivější než obrazy

- hrané interview s autorem prokládané životními vzpomínkami na psychopatickou matku, na pobyt na psychiatrii s Carlem Solomonem, úryvky o vztahu s Jackem Kerouacem, Peterem Orlovsky a mileneckém vztahu s Nealem Cassadym

Film je v podstatě hraným dokumentem. Je poutavým poučením o "beat generation" a její době. Rob Epstein a Jeffrey Friedman se dlouhodobě zabývají gay tematikou. Za dokument o jednom z prvních otevřeně homosexuálních politiků Harvey Milkovi dostal Epstein v roce 1984 Oscara. Film Kvílení produkoval Gus van Sant režisér hraného filmu Milk.

Pocity: Ti kteří v soudní síni vystupují proti básni Kvílení se vždy opírají o schémata, škatulkují, porovnávají se zaběhnutým, přijatým. Verdiktem je, že každý má právo na svůj život a svobodné vyjádření svého prožitku. Nejsme schopni žít nekonformně, jsme stále více svazování řádem, pravidly, tak alespoň občas bychom si měli dovolit úlet.

James Franco (Allen Ginsberg) je přesvědčivý, zapálený, ale jakoby stále nesmělý, proslavený ve filmu Spider Man, ztvárnil též v televizním filmu Jamese Deana. Na závěr se objeví skutečný zpívající Allan Ginsberg.